Dlaczego nie mogę zapłacić kartą przez internet? Kiedy sklep internetowy odrzuca płatność, może być kilka powodów, dlaczego nie można zapłacić kartą przez internet. Czasami powodzenie kolejnej płatności bywa kwestią kilku kliknięć w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej. Zdarzają się jednak także sytuacje, w których nie pomoże ani zmiana opcji, ani cierpliwość.
1. Zablokowana opcja płatności przez internet
Częstą przyczyną niepowodzenia w płaceniu kartą przez internet jest wcześniejsze zablokowanie tej opcji. Mógł to zrobić zarówno bank przy wydawaniu karty, jak i sam użytkownik. Zanim pojawiła się możliwość szybkiego autoryzowania transakcji w aplikacjach mobilnych czy przy pomocy usługi 3D Secure, był to popularny sposób na ochronę przed wyczyszczeniem konta w przypadku trafienia karty w niepowołane ręce.
Odblokowanie płatności kartą debetową lub kredytową przez internet nie stanowi problemu. Wystarczy zalogować się w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej, po czym odnaleźć odpowiednią opcję w zakładce „Karty i płatności” lub analogicznej.
2. Limit transakcyjny na karcie płatniczej
Innym popularnym problemem z płatnością kartą przez internet są limity transakcyjne. Użytkownicy debetówek czy kredytówek nie zawsze zdają sobie sprawę z automatycznie nakładanych ograniczeń dla pojedynczych transakcji. Ich ustawienie, podobnie jak w przypadku całkowitego zablokowania takiej formy płatności, wiąże się z kwestiami bezpieczeństwa.
W przypadku wystąpienia problemów z opłacaniem zakupów przez internet na większe kwoty warto zweryfikować w aplikacji mobilnej lub bankowości elektronicznej ustawione limity. Ich zmiana nie jest trudna, ale warto zastanowić się, czy na pewno konieczna. Stanowi dodatkowe zabezpieczenie przed oszustwami internetowymi i warto trzymać się jakichś limitów.
3. Wygaśnięcie daty ważności karty
Dość prozaicznym powodem niepowodzenia płatności kartą przez internet może być wygaśnięcie daty ważności karty. Mimo iż zwyczajowo informację u upływającym terminie należy wprowadzić przy płatności obok imienia i nazwiska, numeru karty czy kodu CVV/CVC, nie zawsze to robimy. Tego typu dane mogą być zapisane w pamięci przeglądarki lub płatność pobierana każdego miesiąca automatycznie.
Kiedy zbliża się termin wygaśnięcia daty ważności karty, powinniśmy otrzymać odpowiednią informację z banku. W przypadku problemów z opłaceniem zakupów, które nie wynikają z limitów transakcyjnych lub zablokowania opcji płatności kartą, warto zweryfikować aktualność „plastiku”.
4. Prace modernizacyjne banku
Dość nieoczywistym powodem zablokowania transakcji płatniczej mogą być prace modernizacyjne prowadzone przez bank. Tego typu sytuacje występują najczęściej w weekendy i są ogłaszane z odpowiednim wyprzedzeniem. Zważywszy na ilość reklam oraz propozycji, które wysyłane są klientom wszelkimi kanałami komunikacyjnymi, nie dziwi jednak fakt, że wielu wiadomości oraz powiadomień push z aplikacji bankowych zwyczajnie nie odczytujemy. Z tego powodu planowana przerwa techniczna w świadczeniu usług przez bank może być dla wielu klientów sporym zaskoczeniem.
W takim przypadku odpowiedzią na problem z płatnością kartą przez internet jest po prostu cierpliwość.
5. Brak środków na koncie
Najbardziej oczywistym błędem, który odpowiada na pytanie, dlaczego nie można zapłacić kartą przez internet, bywa brak środków na koncie. Kiedy uiszczamy wymaganą przez sprzedawcę czy usługodawcę kwotę właśnie w ten sposób, nie widzimy dostępnych środków. Nawet jeżeli w większości przypadków bardziej prawdopodobne są problemy techniczne, które musimy poprawić lub przeczekać, i tak zawsze warto zweryfikować kwestię dostępnych do wydania pieniędzy. W ten sposób można odkryć, że ktoś płaci naszą kartą przez internet, uzyskawszy dostęp do naszych środków. Trzeba to natychmiast zgłosić i zablokować płatności!