Rodzaje oszustw internetowych – 5 najpowszechniejszych

Poznaj najpowszechniejsze rodzaje oszustw internetowych, aby złodziej nie zaskoczył cię niestworzoną historią i nie wymusił na tobie podania swoich danych czy wysłania mu pieniędzy. Część z tych sposobów bazuje na strachu lub desperacji, ale w innych przypadkach możemy stracić środki, myśląc, że pomagamy najlepszemu przyjacielowi. Przed czym należy się dziś wystrzegać w internecie?

1. Oszustwo na blika

Jako że coraz trudniej znaleźć dziś osobę, która nie korzysta z Blika do drobnych przelewów, ten sposób na oszustwo stał się w ostatnich latach nad wyraz powszechny. Polega on na włamaniu się na czyjeś konto w social media i wysyłaniu wiadomości z prośbami o pilne wsparcie, na przykład z powodu kradzieży portfela i niemożności wypłaty pieniędzy w inny sposób, niż poprzez wpisanie w bankomacie kodu BLIK. Dobry znajomy poda kod, myśląc, że pomaga przyjacielowi — a tymczasem pieniądze zostaną wypłacone przez złodzieja.

2. Oszustwo na OLX

W ostatnim czasie coraz częstsze są także przypadki wyłudzeń na platformie OLX. Głównymi ofiarami tych działań stali się jednak nie klienci, a sprzedający. Otrzymują oni propozycję natychmiastowego przelewu i zamówienia kuriera InPost od potencjalnego klienta. Niestety, jest to poważny błąd, ponieważ link wysłany na chacie przez oszusta zawiera fałszywą kopię strony banku lub firmy kurierskiej. Wprowadzenie tam danych osobowych i hasła prowadzi do utraty pieniędzy. W pierwszej kolejności należy pamiętać, żeby dokonywać płatności tylko przy pomocy metod w obrębie portalu, ale zawsze warto wiedzieć też, jak sprawdzić, czy strona internetowa jest prawdziwa.

3. Koniecznie musisz uregulować dług

Innym popularnym sposobem na phishing jest tzw. social engineering, czyli wprowadzanie ludzi w błąd poprzez zmanipulowanie ich uczuć i zachowań. W tym przypadku oszuści wysyłają SMS-y z groźbą konsekwencji prawnych lub windykacyjnych, jeśli ofiara nie ureguluje natychmiast rzekomego długu. Zazwyczaj wiadomości takie zawierają link, który prowadzi do fałszywej strony bankowej lub innej instytucji finansowej. Celem tego działania jest wyłudzenie danych osobowych i informacji o koncie bankowym ofiary, co może się udać szczególnie w sytuacji, gdy człowiek spodziewa się wyższych rachunków za gaz, prąd czy wodę.

4. Twoja paczka wymaga dopłaty

Ten sam mechanizm wykorzystywany jest przy SMS-ach o potrzebie dopłaty do paczki. Oszuści na paczkę udają pracowników firmy kurierskiej i twierdzą, że paczka do adresata wymaga dopłaty za niestandardowe usługi lub opłaty celne. W dobie zamawiania co najmniej kilku produktów miesięcznie ze sklepów internetowych i portali aukcyjnych takie wiadomości trafiają na podatny grunt, szczególnie jeśli odbiorcy zależy na czasie. Warto pamiętać, że jeśli nawet paczka wymagałaby dopłaty, poinformowałby nas o tym sam kurier.

5. Chcę się z tobą spotkać, ale potrzebuję pieniędzy na bilet

Oprócz oddziaływania poprzez strach i wywoływanie poczucia pilności, złodzieje oddziałują także na samotność i nadzieję. Ze względu na duże spodziewane zyski potrafią urabiać ofiarę miesiącami. W końcu stwierdzają, że chcą się spotkać, ale potrzebują pilnej pomocy finansowej na bilety lotnicze lub inne wydatki związane z podróżą. Jako że za loty samolotem płaci się często poprzez podanie karty, mogą chcieć nawet uzyskać dane, które pozwalają komuś płacić twoją kartą przez internet. Oszuści mogą nawet tworzyć szczegółowe i przekonujące historie, aby wywołać emocjonalną reakcję i uzyskać pieniądze.